LogoTver State University Repository

Внутренняя позиция школьника как основа непрерывности образовательной траектории учащихся начальной школы

Лубовский, Д.В. (2016) Внутренняя позиция школьника как основа непрерывности образовательной траектории учащихся начальной школы. Вестник ТвГУ. Серия: Педагогика и психология (4). pp. 38-43. ISSN 1999-4133

[img] PDF - Published Version
453kB

Abstract

Проблема непрерывности образовательной траектории обучающихся в начальной школе рассматривается с применением понятия внутренней позиции учащегося. На основе данных, полученных автором, показано, что внутренняя позиция школьника, сформированная к моменту поступления ребенка в школу, становится основой для устойчивости мотивации учения и более высокой успеваемости. На основе данных исследования школьников 1 – 4-х классов прослежены характеристики внутренней позиции в начальной школе, сформулированы предположения о предпосылках снижения личностной значимости учебной деятельности. Проанализированы особенности внутренней позиции учащихся при переходе в среднюю школу, предложены меры для поддержки непрерывности индивидуальных образовательных траекторий

Abstract (en)

The problem of students’ educational trajectories continuity in primary school is analyzed with the concept of the internal position of the schoolchild. Based on the data obtained by the author it is shown that the internal position of a schoolchild formed before the transition to school, becomes the basis for stability of learning motivation and higher academic performance. Based on the survey data of pupils 1 – 4 classes traced the characteristics of the internal position in the elementary school, assumptions about the prerequisites of reducing the personal significance of learning activity were formulated. Characteristics of the internal position of students during the transition to high school were analyzed, author proposed solutions to support the continuity of schoolchildren’ individual educational trajectories

Item Type:Article
Additional Information:ЛУБОВСКИЙ Дмитрий Владимирович – кандидат психологических наук, доцент, заведующий кафедрой «Школьная психология» ФГБОУ ВО «Московский государственный психолого-педагогический университет»
Uncontrolled Keywords:внутренняя позиция школьника, младшие школьники, индивидуальная образовательная траектория, непрерывность
Keywords (en):The problem of students’ educational trajectories continuity in primary school is analyzed with the concept of the internal position of the schoolchild. Based on the data obtained by the author it is shown that the internal position of a schoolchild formed before the transition to school, becomes the basis for stability of learning motivation and higher academic performance. Based on the survey data of pupils 1 – 4 classes traced the characteristics of the internal position in the elementary school, assumptions about the prerequisites of reducing the personal significance of learning activity were formulated. Characteristics of the internal position of students during the transition to high school were analyzed, author proposed solutions to support the continuity of schoolchildren’ individual educational trajectories
Subjects:1 Философские науки. Психология > 159.9 Психология
Divisions:Университеты > Московский государственный психолого-педагогический университет, Москва
ID Code:7104
Deposited By: С.Б. Федорова
Deposited On:23 Nov 2017 13:37
Last Modified:23 Nov 2017 13:37

Repository Staff Only: item control page