Давлетшина, А.М. (2021) Возможны ли универсальные (вневременные) ценности? Этический проект М. Шлика. Вестник ТвГУ. Серия: Философия (2). С. 200-215. ISSN 1997-9908
PDF
- Опубликованная версия
571kB |
Абстракт
Реконструируется этическая философия М. Шлика и акцентируется внимание на темпоральных аспектах его этики. Для этого анализируется его последняя работа «Вопросы этики», где он предпринимает попытку научного рассмотрения морали. Отмечается, что для начала ХХ века характерно обращение к рассмотрению ценностей, т. к. «старый» набор ценностей, дискредитированный во многом войной и последующим изменением общества, больше не мог «закрепить» человека в текучей современности. Делается вывод, что этика Шлика представляет собой результат тонкого чувствования изменяющегося времени с его потребностью в переосмыслении всех оснований культуры – начиная с того, как мы познаем этот мир, и заканчивая тем, как нам жить и действовать в этом мире
Абстракт (англ.)
The article aims at reconstructing philosophical ethics developed by Moritz Schlick and at outlining its relation to temporality. We analyze in greater detail Schlick's last work 'Problems Of Ethics', in which he addresses the problems of philosophical reflection on morality. We place Schlick's work into the historical context of the early twentieth century, which can be characterized by an increased interest in values because the 'old' values were dismantled by world war and major social transformations. Human life and its meaning required renewed forms of orientation and meaning in "liquid modernity". In this respect Schlick's ethical reflection originates in the Zeitgeist with its search for new meaning of human life. For Schlick, the key question is why human beings act morally. To answer this question, Schlick investigates central concepts of ethics from the perspective of human activity. He also distinguishes his ethics of the good which relies on human nature, from the rationalistic ethics of duty, which, in his view, causes but alienation from life. Morality does not have to hinge on self-abnegation, while true virtue can be based on pleasure principle and remain independent from social pressures. Virtue can evolve from human free will and involve both reason and feelings. Thus, we argue that Schlick's heightened sensitivity to the spirit of the times with its need to reimagine the foundations of our culture shaped his approach
Тип объекта: | Статья |
---|---|
Сведения об авторах: | ДАВЛЕТШИНА Анна Маратовна – ассистент кафедры истории философии, философской антропологии, эстетики и теории культуры, ФГАОУ ВО «УрФУ имени первого Президента России Б.Н. Ельцина», г. Екатеринбург. |
Ключевые слова: | Шлик, Венский кружок, ценности, этика добра, темпоральность |
Ключевые слова (англ.): | to and his main concerns in ethical reflection, which embraced both the ways we can know the world and the ways we should live and act in it |
Категории: | 1 Философские науки. Психология > 1(091) История философии |
Подразделения: | Университеты > Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н.Ельцина |
ID Code: | 10733 |
Deposited On: | 09 Сен 2021 13:47 |
Последнее изменение: | 09 Сен 2021 13:47 |
Repository Staff Only: item control page